Jaarfeesten - Het vieren van de seizoenen

Brighid

BridgidIn vele tradities is Imbolc de Sabbat om de godin Brighid te eren. Deze Keltische godin staat symbool voor huis en haard en is beschermvrouw van dichters, barden, genezers en magiërs.

Oorsprong van Brighid

Volgens de Ierse mythologie is de naam Brighid (of Brighit) afgeleid van het Keltische "brig" of "verhevene" en is ze de dochter van de Dagda en daarmee een van de Tuatha de Dannan.

Haar twee zusters werden ook wel Brighid genoemd en werden geassocieerd met genezing en ambachten. De drie Brighids werden meestal gezien als drie aspecten van een enkele godheid. Dit maakt van haar een klassieke Keltische drievoudige godin.

Patroon en Beschermer

Brighid werd vooral vereerd als het ging om zaken van profetie en divinatie. Ze werd geëerd met een heilige vlam in haar heiligdom in Kildare, Ierland. Deze werd brandend gehouden door een groep priesteressen. Later werd het de plek van een christelijke variant van Brighid, St. Brigid van Kildare. Kildare is ook de locatie van een van de heilige bronnen in de Keltische gebieden waarvan vele verbonden met Brighid. Zelfs vandaag de dag zie je nog linten en andere geschenkjes vastgebonden aan bomen in de buurt van een bron bij wijze van verzoek aan deze godin van genezing.

De Godin Brighid

De Ierse godin Brighid is de bewaker van de heilige vlam, de bewaker van huis en haard. Om haar te eren zijn zuivering en reiniging een prachtige manier om klaar te zijn voor de komst van de lente. Ongetwijfeld komt uit dit gebruik de traditionele "voorjaarsschoonmaak" voort. Naast haar verbondenheid met vuur is ze een godin verbonden met inspiratie en creativiteit.

Brighid staat bekend als een van de Keltische "drie-enige" godinnen - wat betekent dat ze een en drie tegelijk is. De vroege Kelten vierden een zuiverings festival door het eren van Brighid, of Brid, wat betekent "helder is." In sommige delen van de Schotse Hooglanden werd Brighid gezien als Cailleach Bheur, een vrouw met mystieke krachten die ouder was dan het land zelf. Brighid was ook een oorlogszuchtige figuur, Brigantia, in de Brigantes stam in de buurt van Yorkshire, Engeland. De christelijke St. Brigid was de dochter van een Pictische slaaf die gedoopt werd door St. Patrick en een gemeenschap stichtte van nonnen in Kildare, Ierland.

Aan de vooravond van haar dag loop Brighid over de aarde en voor het slapen gaan legt elk lid van het huishouden een kledingstuk buiten zodat Brighid het kan zegenen. Smoor het vuur als het laatste wat je doet die nacht en hark de as glad. Als je opstaat in de ochtend, op zoek naar een markering op de as, een teken dat Brighid heeft op die manier doorgegeven in de nacht of 's morgens. De kleren zijn binnen gebracht en hebben nu bevoegdheden van genezing en bescherming dankzij Brighid.

Vele vormen van Brighid

Brighid's tegenhanger in Groot-Brittannië was Brigantia, een krijgshaftige figuur van de Brigantes stam in de buurt van Yorkshire, Engeland. Ze is vergelijkbaar met de Griekse godin Athena en de Romeinse Minerva. Later, toen het christendom zich uitbreidde naar de Keltische landen, was het verhaal dat St. Brigid de dochter was van een Pictische slaaf en dat ze gedoopt werd door St. Patrick. Ze stichtte vervolgens een gemeenschap van nonnen in Kildare.

Brighid en Imbolc

Net als veel andere heidense feestdagen heeft Imbolc een Keltische connectie, hoewel het niet werd gevierd in de niet-Gaelic Keltische samenlevingen. De vroege Kelten vierden een zuiverings festival door het eren van Brighid. In sommige delen van de Schotse Hooglanden, werd Brighid gezien als een zuster van Cailleach Bheur, een vrouw met mystieke krachten die ouder was dan het land zelf. In de hekserij en heidendom wordt Brighid soms gezien als het meisje aspect van het meisje / moeder / crone cyclus, hoewel het misschien nauwkeuriger zou zijn om haar als de moeder te zien, gezien haar verbinding met het thuisfront en bevalling.

Zoeken

Volg ons op ...

facebook-68-1twitter-116-1

custard.jpg

De Aardewinkel

grunge-raaf

Aanmelden voor ...

Nieuwsbriefbanner1